Τι ζητάς Αθανασία στο μπαλκόνι μου μπροστά
δε μου δίνεις σημασία κι η καρδιά μου πώς βαστά
Σ' αγαπήσανε στον κόσμο βασιλιάδες, ποιητές
κι ένα κλωναράκι δυόσμο δεν τούς χάρισες ποτές
Είσαι σκληρή σαν του θανάτου τη γροθιά
μα ήρθαν καιροί που σε πιστέψανε βαθιά
Κάθε γενιά δική της θέλει να γενείς
Ομορφονιά, που δεν σε κέρδισε κ α ν ε ί ς
Τι ζητάς Αθανασία στο μπαλκόνι μου μπροστά
ποια παράξενη θυσία η ζωή να σου χρωστά
Ήρθαν διψασμένοι Κροίσοι, ταπεινοί προσκυνητές
κι απ' του κήπου σου τη βρύση δεν τους πότισες ποτές
Είσαι σκληρή σαν του θανάτου τη γροθιά
μα ήρθαν καιροί που σε πιστέψανε βαθιά
Κάθε γενιά δική της θέλει να γενείς
Ομορφονιά, που δεν σε κέρδισε κ α ν ε ί ς
Ν.Γκάτσος
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3PYkHabuCuvDjpPaufShQlbbS5e8RD3INvSr8YEqJkC0yv9HSLASOTOfvi_KtmG2Plcm19aIxqtB2o6QkWBg6B8PoF-gf3Qo5NVWL7XoiSayDvjfF20Om4VreUI3mYY2CAv7laCHQQgZg/s400/%25CE%25B7%25CF%2583%25CE%25B1%25CE%25B9%25CE%25B1%25CF%2582+%252824%2529.jpg)
Με βάση, λοιπόν, το όμορφο τραγούδι της Αθανασίας του Χατζιδάκι και του Γκάτσου, ας φανταστούμε έναν φιλικό διάλογο που θα μπορούσε να δημιουργηθεί από δύο νέους ανθρώπους, μετά το πέρας μίας συναυλίας, κατά τη διάρκεια της οποίας ακούστηκε το εν λόγω τραγούδι. Οι πρωταγωνιστές του διαλόγου, δύο φίλοι. Ο ένας, τάσσεται υπέρ του δόγματος της Αθανασίας της Ψυχής του ανθρώπου, ενώ ο άλλος, αρνείται κατηγορηματικά να ασπαστεί μία τέτοια θεωρία. Τον πρώτο άνθρωπο, ας τον ονομάσουμε συμβολικά για ευνόητους λόγους, Α - θ α ν ά σ ι ο. Τον δεύτερο άνθρωπο, επίσης για ευνόητους λόγους, ας τον ονομάσουμε συμβολικά Θ α ν ά σ η. Έτσι, λοιπόν, ο αρνητής της Αθανασίας της Ψυχής, ο Θανάσης, σαν άκουσε για πρώτη φορά το τραγούδι στην όμορφη καλοκαιρινή συναυλία, στο τέλος της συγκεκριμένης συναυλίας, και ενώ οι δύο φίλοι απολάμβαναν τον βραδινό τους περίπατο στα όμορφα γραφικά σοκάκια κάτω από την Ακρόπολη, αποφάσισε να μιλήσει θαρρετά στο φίλο του Αθανάσιο, που δε σταματά ποτέ να φιλοσοφεί ακούραστα πάνω στη θεωρία της Αθανασίας της Ψυχής του ανθρώπου. - Να! Τα βλέπεις Αθανάσιε ; Ακόμα κι αυτοί οι δύο μεγάλοι καλλιτέχνες σαν το Χατζιδάκι και το Γκάτσο, δεν πιστεύουν στην Αθανασία της Ψυχής. Σκέφτομαι μάλιστα πολύ σοβαρά, να σου αγοράσω όσο το δυνατό συντομότερα το δίσκο μέσα στον οποίο βρίσκεται το συγκεκριμένο τραγούδι, με σκοπό ακούγοντάς το επί καθημερινής βάσεως, ν’ αλλάξεις επιτέλους μυαλά, και να συνειδητοποιήσεις πως δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ζωή μετά το θάνατο του ανθρώπου. Πάρ ’ το καλά χαμπάρι Αθανάσιε. Μία είναι η ουσία. Δεν υπάρχει Αθανασία, όπως λέγει κι ένα άλλο διάσημο άσμα. Για τον Αθανάσιο, ο οποίος είναι πλέον συνηθισμένος στα πειράγματα του φίλου του, η απάντηση έρχεται αβίαστα. -Καλέ μου Θανάση, σέβομαι τις απόψεις σου, μα δεν πρόκειται ν’ αλλάξω τις βασικές αρχές της ζωής μου, εξ αιτίας του ακούσματος ενός μονάχα τραγουδιού. Αλλά αν άκουσες προσεχτικά το τραγούδι, οι στίχοι αναφέρονται στον διάπυρο πόθο που κρύβουν μέσα τους άνθρωποι κάθε κοινωνικής τάξης. Κροίσοι και βασιλιάδες, ποιητές, ταπεινοί προσκυνητές αλλά και κάθε γενιά, προστρέχει ικετευτικά στα πόδια της Αθανασίας, για να της ζητήσουν λίγη πνευματική παραμυθία και την εγγύηση ότι μετά το θάνατό τους, δεν πρόκειται να τους κατασπαράξει το αδηφάγο και αχόρταγο στόμα της ανυπαρξίας και της λήθης. -Εντάξει Αθανάσιε. Άκουσα και’ γω προσεχτικά τους στίχους του τραγουδιού. Αλλά ο Γκάτσος, το αναφέρει ξεκάθαρα στους στίχους του, ότι η Αθανασία την οποία εσύ λατρεύεις και πιστεύεις, είναι σκληρή σαν του θανάτου τη γροθιά• δηλαδή αδυσώπητη, άτεγκτη, αμείλικτη, φειδωλή, που δε ξεδιψά ποτέ τους ανθρώπους από του κήπου της τη βρύση, και που δεν είναι διατεθειμένη να χαρίσει στους ανθρώπους, ούτε ένα τόσο δα κλοναράκι δυόσμο!
-Θανάση, μην ξεχνάς, ότι αυτό, είναι ένα τραγούδι. Ο Γκάτσος, όμως, δεν αναφέρεται μονάχα σ’ αυτά στα οποία εσύ επικεντρώθηκες αποκλειστικά. Αναφέρεται και σε άλλες λεπτομέρειες τις οποίες εσύ εθελούσια παραβλέπεις. Υποστηρίζει πως η Αθανασία είναι αξιαγάπητη, κι ότι την αγαπάει πολύ ο κόσμος, ενώ παράλληλα, δεν παραλείπει να της προσάπτει και τον τιμητικό χαρακτηρισμό της “ Ο μ ο ρ φ ο ν ι ά ς ”. Κι ασφαλώς, ο Γκάτσος, δεν ενδιαφέρεται στο να εξάρει την εξωτερική εμφάνιση της Αθανασίας, μιας και η Αθανασία στο ποίημα του Γκάτσου, παρόλο που προσωποποιείται, αντιμετωπίζεται ως επί το πλείστον σαν ιδέα και αξία, παρά σαν ανθρώπινο πρόσωπο. Η Αθανασία στο τραγούδι, προσωποποιείται τεχνηέντως από τον Γκάτσο, στοχεύοντας με τη συγκεκριμένη του επιλογή, ν’ αναδειχθεί κυρίως η πνευματική ομορφιά που εμπερικλείει στη διάστασή της η υψηλή ιδέα της Αθανασίας. Αναρωτήθηκες, λοιπόν, Θανάση, ποια είναι εκείνη η αιτία που ανάγκασε τον Γκάτσο, να τη χαρακτηρίσει μ’ αυτόν ακριβώς τον τρόπο; Γιατί ασφαλώς, δεν μπορείς να ονομάσεις κάποιον ή κάποια έτσι τυχαία. Σίγουρα κάτι ελκυστικό βρήκε πάνω της για να την αποκαλέσει με τον συγκεκριμένο χαρακτηρισμό. -Τότε Αθανάσιε, πες μου, για ποιο λόγο, ενώ τη θεωρεί καλή και όμορφη, στη συνέχεια την απαξιώνει τόσο έντονα ; Δεν βρίσκεις τη στάση του κάπως αντιφατική; -Θανάση, αυτές είναι οι προσωπικές απόψεις του ποιητή. Αλλά αν εκλάβουμε ως αδιάψευστη αλήθεια, αυτά που λέει ο Γκάτσος για την Αθανασία, ότι δηλαδή αυτή είναι σκληρή και δύστροπη που δε χαρίζεται σε κανέναν, τότε θα πρέπει να αναζητήσουμε τους λόγους για τους οποίους η Αθανασία, αποφασίζει να συμπεριφέρεται κατ’ αυτό τον αυστηρό τρόπο στους ανθρώπους. -Δηλαδή Αθανάσιε, τί ακριβώς έχεις στο νου σου και τί θα ήθελες να πεις ; -Θα σου απαντήσω αγαπημένε μου φίλε, κάνοντάς σου παράλληλα μία ερώτηση. -Είμαι έτοιμος να σ’ ακούσω Αθανάσιε. -Θανάση μου, όταν στη ζωή σου, έρχεται κάποιος να σε προσεγγίσει με ιδιοτέλεια και κακή πρόθεση, και τα συγκεκριμένα κίνητρά του εσύ τα αντιληφθείς άμεσα, τότε εσύ τί θα έκανες ; -Μα βεβαίως, θα τον απομάκρυνα. Θέλει και ρώτημα για κάτι τέτοιο ; -Τότε θα σου κάνω και μία άλλη ερώτηση τώρα Θανάση μου. -Παρακαλώ Αθανάσιε. -Αν έρθει κάποιος και σε πλησιάσει χωρίς αγαπητική διάθεση, και’ συ καταλάβεις πως βαθιά μέσα του αυτός ο άνθρωπος κρύβει κακία, φθόνο και μίσος, τότε εσύ πάλι, με ποιον ακριβώς τρόπο θα αντιδρούσες ; -Φυσικά, και θα τον έδιωχνα, παρακαλώντας τον μάλιστα, να σταματήσει να μ’ ενοχλεί! -Πολύ ωραία Θανάση μου θα αντιδρούσες. Άρα μ’ αυτό τον τρόπο, θα μπορούσαμε κάπως να κατανοήσουμε την “ αλλόκοτη ” αυτή συμπεριφορά της Αθανασίας, έτσι όπως περιγράφεται από τον Γκάτσο.
Η Αθανασία, λοιπόν, αγαπητέ μου Θανάση, δε χαρίζεται σ’ εκείνους τους ανθρώπους που προσπαθούν με δόλια στρατηγική και ύπουλους μηχανισμούς να την κατακτήσουν. Πόσο μάλιστα, δε μπορεί να χαριστεί σ’ εκείνους τους ανθρώπους που εποφθαλμιούν τη δόξα της υστεροφημίας, πράττοντας στη ζωή τους πάντοτε με μεθόδους και μέσα που αντίκεινται ορμητικά στους πνευματικούς νόμους που υπαγορεύουν οι ζωοποιητικές αξίες της ιερής σεμνότητας, της ακόμα πιο ιερής εντιμότητας, και του σεβαστού μέτρου. Η Αθανασία αγαπητέ μου Θανάση, δεν αγοράζεται αλλά ούτε είναι και αξία που μπορεί να μετασχηματιστεί σε αντικείμενο προς πώληση, μιας και είναι ευρέως γνωστό πως η κατάσταση της α - πωλησίας, είναι η μοίρα και το πεπρωμένο του ο, τιδήποτε είναι ανεκτίμητης αξίας. Όπως, δηλαδή, η τιμή τιμή δεν έχει, κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο, στις παραδείσιες οικίες της Αθανασίας, δεν είναι δυνατόν να κρεμαστεί ποτέ η πινακίδα του πωλητηρίου.
Η Αθανασία, βέβαια, μπορεί να μην πωλείται και να χαρίζεται, ό μ ω ς κ ε ρ δ ί - ζ ε τ α ι ! Kυρίως κερδίζεται απ’ όλους εκείνους τους ηρωϊκούς τω πνεύματι ανθρώπους, και δίδεται ως θεϊκό δώρο σ’ αυτά τα ιδιαίτερα και αγωνιζόμενα άτομα, που εξακολουθούν με ποιητική διάθεση μα προπαντός με ποιητική συνείδηση, να βλέπουν τη ζωή απ’ την οπτική γωνία της διαρκούς ευκαιρίας για πνευματικό προβιβασμό κι όχι απ’ την οπτική γωνία της ευκαιρίας για μία χωρίς σταματημό κατάσταση πνευματικής ακηδίας και ηθικής πλαδαρότητας. Δηλαδή με άλλα λόγια Θανάση, η Αθανασία, δίδεται ως δώρο, σ’ εκείνους τους ανθρώπους, που πραγματικά την αξίζουν. Και γι’ αυτόν το λόγο, την κερδίζουν τελικά ! Ο Θανάσης, προς στιγμή, προβληματίστηκε απ’ αυτά που του έλεγε ο φίλος του Αθανάσιος, και θέλοντας να προχωρήσει κι άλλο την κουβέντα, τού έκανε την ακόλουθη ερώτηση : -Μα καλά βρε Αθανάσιε. Αυτή η “ Ομορφονιά ”, η Αθανασία δηλαδή, φέρεται σε κάθε άνθρωπο με τον ίδιο τρόπο, κι έχει με όλους την ίδια συμπεριφορά ; -Δε θα τολμούσα να ισχυριστώ κάτι τέτοιο σε καμία περίπτωση Θανάση. Η Αθανασία βλέπεις, διαθέτει το ακριβό χάρισμα, να εξετάζει σε βάθος τα μύχια των καρδιών και των ψυχών των ανθρώπων. Συνεπώς, γνωρίζει πολύ καλά σε ποιον ακριβώς πρέπει να δωρίσει το ανεκτίμητο δώρο της ουσίας της, δηλαδή την ίδια την ιδέα της Αθανασίας. -Μπορείς να μου δώσεις κάποια παραδείγματα αθανάτων ανθρώπων Αθανάσιε ; -Βεβαίως και μπορώ Θανάση μου. Φτάνει να ρίξουμε μία γρήγορη ματιά στις άπειρες σελίδες του βιβλίου της ιστορίας. Για παράδειγμα, πες μου, ποιος μπορεί να ξεχάσει το Σωκράτη, τον Περικλή, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, το Σοφοκλή, το Λεωνίδα, τον Αριστείδη το δίκαιο, τους αρχιτέκτονες της Ακρόπολης Ικτίνο και Καλλικράτη, τους αρχιτέκτονες της Αγίας Σοφίας Ναρσή και Βελισάριο, όλους τους ήρωες της επανάστασης, όπως τον Μακρυγιάννη, τον Κολοκοτρώνη, τον Παπαφλέσσα και τον Κανάρη, όλους τους ήρωες του Αλβανικού μετώπου όπως τον Δαβάκη, όλους τους μεγάλους συνθέτες, όπως τον Beethoven, το Μozart, τον Chopin, τον Bach, τον Mendelssohn, τον Tsaikovsky, το Χατζιδάκη, όλους τους μεγάλους ηθοποιούς όπως το Μινωτή, τη Λαμπέτη, την Παξινού, την Κυβέλη, όλους τους Αγίους και μάρτυρες της εκκλησίας, όπως τον Άγιο Γεώργιο και τον Άγιο Δημήτριο και τέλος ποιος μπορεί να ξεχάσει τη μητέρα του Θεού, την Παναγία ; Αυτοί βέβαια, είναι οι πολύ γνωστοί που αφού κατάφεραν να περάσουν το ποτάμι τ’ ουρανού, απολαμβάνουν τώρα επάξια και αιώνια τις τιμές που προσφέρει αφειδώλευτα εκεί πάνω η Μ η τ έ ρ α Α θ α ν α σ ί α.
Μα υπάρχουν και χιλιάδες άλλοι άνθρωποι, για να μην πω εκατομμύρια, που είναι οι αφανείς ήρωες της Ιστορίας, και οι οποίοι έχουν περάσει κι αυτοί στον υπερουράνιο - όπως λέει κι ο θείος Πλάτων - θόλο, μέσα στις μονές του οποίου, βρίσκεται η αίθουσα του χρυσοκεντημένου θρόνου της ενθρονισμένης Β α σ ί λ ι σ σ α ς. Τ η ς Α θ α ν α σ ί α ς ! -Ώστε γι’ αυτό και’ συ Αθανάσιε πιστεύεις στην Αθανασία της Ψυχής σου ; Για να μπορέσεις και’ συ κάποτε ν’ αποκτήσεις τα αγαθά και τις τιμές που απολαμβάνουν εκεί επάνω αυτοί οι άνθρωποι ; -Σε καμιά περίπτωση Θανάση μου. Θα ήμουν καταδικασμένος και καμένος από χέρι αν πίστευα στην Αθανασία της Ψυχής μου, μόνο γι’ αυτούς τους λόγους στους οποίους αναφέρθηκες εσύ πριν από λίγο. Άλλωστε στο είπα και πιο πάνω, πως η Αθανασία, γνωρίζει πολύ καλά τις καρδιές των ανθρώπων, και δεν μπορείς σε καμιά περίπτωση να την κοροϊδέψεις, ούτε να την ξεγελάσεις στην περίπτωση που δε διαθέτεις αγνά κίνητρα γι’ αυτήν. -Τότε Αθανάσιε, πες μου ειλικρινά, και πείσε με σε παρακαλώ, γιατί ένας άνθρωπος θα πρέπει να πιστεύει στην Αθανασία της Ψυχής του ; Εσύ για παράδειγμα Αθανάσιε, γιατί πιστεύεις στην προοπτική της Αθανασίας της Ψυχής σου ; Ο Αθανάσιος τότε κοίταξε τον Θανάση, του χαμογέλασε, κι ακουμπώντας στοργικά το χέρι του πάνω στον ώμο του τόσο αγαπητού του φίλου, άρχισε να του ξαναμιλάει. -Θανάση, στην Αθανασία της Ψυχής μου πιστεύω, πρώτα απ’ όλα και το κυριότερο, γιατί σέβομαι τον ίδιο μου τον εαυτό. Θα ήταν σα να αυτοαναιρούσα την προσωπική μου υπόσταση και ύπαρξη, αν διαλαλούσα από’ δω κι από’ κει ανερυθρίαστα, ότι δεν πιστεύω στην Αθανασία της Ψυχής μου. Γιατί κατά τη γνώμη μου, το ν’ ακούς έναν οποιονδήποτε άνθρωπο να υποστηρίζει με θάρρος και αυτοκτονική επιμονή πως δεν πιστεύει στην Αθανασία της Ψυχής του Είναι το ίδιο πράγμα με το ν’ ακούς με τρόπο υπερβατικό από τα πελαγίσια χείλη των ψαριών, να τραγουδάνε το θλιμμένο τραγούδι της απιστίας τους για την ύπαρξη του νερού μέσα στο οποίο εκείνα κολυμπούν ! Είναι το ίδιο πράγμα με το ν’ ακούς με τρόπο υπερβατικό από τα ουρανοχτυπημένα χείλη των πουλιών, να τραγουδάνε το λυπημένο τραγούδι της απιστίας τους για την παρουσία του αέρα μέσα στον οποίο εκείνα πετούν ! Είναι το ίδιο πράγμα με το ν’ ακούς με τρόπο υπερβατικό από τα εξαγνισμένα χείλη της καρδιάς των μικρών παιδιών, να τραγουδάνε το παραπονεμένο τραγούδι της απιστίας τους για το βροντερό παρόν της αγάπης των γονιών τους ! Με άλλα λόγια, είναι παράλογο να μην πιστεύεις σ’ εκείνο το υλικό με το οποίο είναι ζυμωμένη και πλασμένη η Ψυχή σου. Εν τέλει, είναι παράλογο να μην πιστεύεις, Σ’ εκείνο που σε καταμαρτυρεί ! Σε εκείνο που σε επαληθεύει ! Σ’ εκείνο που απ’ την αρχή της ζωής σου, κρεμιέται σαν αλυσίδα φυλαχτού απ’ τον πάλλευκο και πάναγνο τορνευτό λαιμό της Ψυχής σου ! Ακολούθως Θανάση μου, στην Αθανασία της Ψυχής πιστεύω, γιατί γι’ αυτήν την πίστη, με πληροφορεί μυστικά εντός μου, η ιερή και στεντόρεια κραυγή της συνειδήσεώς μου. Μία κασέτα κουρνιασμένη στα ανήλιαγα υπόγεια της παλλόμενης καρδιάς μου, νιώθω να αναπαράγει κάθε δευτερόλεπτο, τον ήχο αυτής της θεσπέσιας και γεμάτης λυρισμό έκφρασης : “ Ε ί σ α ι κ α τ α δ ι κ α σ μ έ ν ο ς ν α ε ί σ α ι Α Θ Α Ν Α Τ Ο Σ … ”
Tότε ο Αθανάσιος, πάλι χαμογελαστός, του απαντά. Ναι Θανάση μου, μπορεί να τα πετύχει! Αυτά και πολλά περισσότερα ακόμη. Φτάνει να έχει πίστη. Π ί σ τ η α λ η θ ι ν ή σ τ η ν α θ ά ν α τ η ο υ σ ί α τ η ς Ψ υ χ ή ς τ ο υ. Γιατί αγαπητέ μου φίλε, η ίδια η εμπειρία της ζωής διδάσκει, ότι πρώτα αποφασίζει κάποιος να κάνει το μεγάλο και τολμηρό βήμα της ζωής, πρώτα αποφασίζει κάποιος για το καθοριστικό άλμα στο απέραντο κενό, και μετά, ως συνέπεια της συγκεκριμένης αυτής πυγμής και του ξεχωριστού θάρρους που επιδεικνύει, έρχεται το απότομο άνοιγμα του αλεξίπτωτου. Γιατί για να αισθανθείς την πλήρωση και την απερίγραπτη αγαλλίαση που προσφέρει το εναέριο ταξίδι στα ύψη, για να νιώσεις τη σιγουριά για την εξέλιξη της διαδρομής, είναι ανάγκη πρώτα απ’ όλα, να πάρεις το μεγάλο ρίσκο που εμπεριέχει μέσα της, η πράξη του πρώτου τολμηρού βήματος. Γιατί η ζωή Θανάση μου,σε παρακαλά με αγωνία να κάνεις πράγματα που δεν τα κάνουν οι
πολλοί άνθρωποι του κόσμου τούτου. Η ζωή Θανάση μου, σού ζητά απεγνωσμένα να ενεργοποιήσεις στη συνείδησή σου , μία αποφασιστικότητα και μία διαφορετική
νοοτροπία από τη νοοτροπία που χαρακτηρίζει τη λογική των πολλών.Σου ζητά τόλμη ! ρίσκο ! άλλη αντίληψη ! Θεϊκή ! « Αναρχική » ! ριψοκίνδυνους
ελιγμούς ! Ανατρεπτικούς σχεδιασμούς ! Ρηξικέλευθους λογισμούς !
Απαιτείται, όντως, ρίσκο
για να πιστέψει κάποιος στην Αθανασία της Ψυχής του. Γιατί το να πιστέψει
κάποιος στην Αθανασία, ειδικά στην εποχή μας, κοστίζει. Το κόστος, μπορεί να
είναι πολλών ειδών. Μπορεί να είναι
κόστος κοινωνικό, φιλικό, οικογενειακό, επαγγελματικό, διαπροσωπικό…
Άλλωστε, για ο,τιδήποτε πιστεύεις σήμερα, σ’ αυτό δε θα έχεις κόστος. Μόνο η
πίστη στην Αθανασία κοστίζει. Αυτός, όμως, που θα πιστέψει στην Αθανασία της
Ψυχής του και πάρει το μεγάλο ρίσκο του ν’ ακουμπήσει την εμπιστοσύνη του σε
μία τέτοιων μεταφυσικών προδιαγραφών κοσμοθεωρία, ο ίδιος άνθρωπος στη
συνέχεια, θα νιώσει την άφατη μακαριότητα την οποία αφειδώλευτα θα προσφέρει η
απόκτηση εκείνου του συνοδού αγγέλου,
που θα συντροφεύει πιστά τον άνθρωπο σ’ όλες τις απίθανες πτήσεις του επίγειου
βίου.
Αυτό σου προσφέρει η πίστη στην Αθανασία της Ψυχής. Τ ο ν π ν ε υ μ α τ ι κ ό π ι λ ό τ ο σ τ η μ α γ ι κ ή κ α ι υ π έ ρ ο χ η π τ ή σ η τ η ς ζ ω ή ς ! Ο ίδιος ο πιλότος, είναι εκείνος που θα σταθεί πολύτιμος οδηγός, και για την καλύτερη πτήση που θ’ ακολουθήσει. Την πιο ουσιαστική ! Την πιο ιδανική ! Την υπερκόσμια ! Την υπέρλογη! Την υπέρκαλλη! Την υπέρλαμπρη! Την υπέρφωτη! Την υπεραισθητή! Την υπερακατάληπτη ! Τ η ν π τ ή σ η τ η ς α ι ω ν ι ό τ η τ α ς ! Σ’ εκείνη δηλαδή την πτήση, που καμία σχέση δεν έχει με τις γήινες πτήσεις οι οποίες διαθέτουν συγκεκριμένη ώρα απογείωσης και ακριβή ώρα προσγείωσης. Στην πτήση της αιωνιότητας, άλλωστε, δεν υπάρχουν διάδρομοι προσγείωσης. Ούτε ασφαλώς φωτεινοί σηματοδότες, που θα εξασφαλίσουν την επιτυχημένη διαδικασία αυτής. Η πτήση της αιωνιότητας, διαρκεί για το πάντα για να έχει ανάγκη από τέτοιου είδους περιττά προσκόμματα !
Και γίνεται, γιατί η Ψ υ χ ή,
“ τ ρ έ φ ε τ α ι ” και “
χ ο ρ τ α ί ν ε ι ” όχι με την υλική τροφή την οποία ο άνθρωπος θα αναζητήσει ξανά και
ξανά για να συντηρήσει τη βιολογική του υπόσταση. Η Ψυχή τρέφεται μοναδικά με
τα άυλα εδέσματα που μονοπωλούν την κατανυκτική ατμόσφαιρα των πνευματικών συμποσίων δηλαδή “ τ ρ έ φ ε τ α ι ” και
“ χ ο ρ τ α ί ν ε ι ” με την πίστη στην Αθανασία της Ψυχής και την
προοπτική της αιωνιότητας.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAEzpB98uOJsvkLA-_nvB1XmnYIeoqMCkL-D5kCnedTOTLhoAQjVzFhzU4SZxEhcI6YUUiiZDlRRlwFCkX4sV4XQE8sGPV0YN53-cV9uINlcMSvX8rxMtkcXKIqV7SOzDA4MwAg8D2xOzG/s400/image0071.jpg)
ούτε στα εφήμερα και στα
παροδικά να σπαταλά τις ζωτικές του δυνάμεις
σαν να είναι αυτά αιώνια, ούτε τα αιώνια να περιγελά και να καταφρονεί σα να είναι αυτά πρόσκαιρα.
Γι’ αυτό Θανάση, είναι ανάγκη ο κάθε άνθρωπος, να μην ασελγεί ούτε να παίζει ζάρια πάνω στο άυλο κορμί της ίδιας του της Ψυχής. Γιατί με το σώμα και την Ψυχή, συμβαίνει ό, τι και με μία ζυγαριά. Αν παραφορτώσεις τον ένα της δίσκο, οπωσδήποτε, θα κάνεις ελαφρότερο τον άλλο. -Όμως Αθανάσιε, το ζήτημα της Αθανασίας της Ψυχής, είναι ένα δύσκολο ζήτημα και πολύ φοβάμαι πως δεν είναι για όλους τους ανθρώπους. -Σ’ αυτό το σημείο έχεις απόλυτο δίκιο Θανάση φίλε μου. Είναι αλήθεια πως εντάσσεται στα πιο απαιτητικά αντικείμενα της ζωής του ανθρώπου. Ενώ δεν είναι και λίγοι αυτοί οι άνθρωποι, που δε σταματούν να ταυτίζουν το “ παράδοξο” του υπερφυσικού με το “ δυσπαράδεκτο” της λογικής τους . Αλλά αν εννοείς, ότι το θέμα αυτό, θα πρέπει ν’ απασχολεί μόνο τους μορφωμένους ανθρώπους, εδώ θα διαφωνήσουμε. Γιατί πώς εξηγείται το ότι άνθρωποι που δε πήγαν ποτέ στο σχολείο, παρουσιάζουν μία ακράδαντη πίστη στην Αθανασία της Ψυχής τους ; Βλέπεις Θανάση μου, η πνευματική γνώση, καμία απολύτως σχέση δεν παρουσιάζει με τη θύραθεν και κοσμική γνώση. -Αθανάσιε, σ’ ευχαριστώ για τις όμορφες σκέψεις σου. Αλλά θα ήθελα να σου θέσω κι ένα άλλο ερώτημα. -Πολύ ευχαρίστως Θανάση. -Πώς θα φανταζόσουν τη ζωή σου, χωρίς την προοπτική της Αθανασίας της Ψυχής σου; -Θα σου απαντήσω ως εξής Θανάση μου. Σε καλώ να φανταστείς, τις φοβερές συνέπειες που θα μπορούσε να έχει για ένα καράβι, η απότομη λήξη του αναβοσβήματος ενός πελώριου φάρου, στα καταφαγωμένα από το χρόνο έρημα βράχια. Σε καλώ να φανταστείς, τις φοβερές συνέπειες που θα μπορούσε να έχει για το κυοφορούμενο βρέφος, η βίαιη αποκοπή του από τον ομφάλιο λώρο. Τέλος, σε καλώ να φανταστείς, με ποιο τρόπο η μυθολογική “ Αργώ ” του Ιάσωνα, θα μπορούσε τελικά να καταφέρει τον ασφαλή διάπλου της από τις Συμπληγάδες Πέτρες, χωρίς τη βοήθεια εκείνου του γλυκού περιστεριού, που επέτυχε τελικώς να εισχωρήσει στους αδιάβατους κι απροσπέλαστους πελώριους βράχους της θάλασσας -Θέλεις να πεις Αθανάσιε, πως η πίστη στην Αθανασία της Ψυχής σου, είναι για σένα, ο νοούμενος φάρος, ο νοούμενος ομφάλιος λώρος, το νοούμενο και συμβολικό γλυκό περιστέρι του Ιάσωνα ;
-Ακριβώς αγαπητέ μου Θανάση. Ίσως και κάτι παραπάνω ακόμα. Γιατί παρόλο που το ζήτημα της Αθανασίας της Ψυχής, χαρακτηρίζεται από άπειρο βάθος που με δυσκολία βλέπουν σ’ αυτό ακόμα και οι οφθαλμοί των Αγγέλων, εκείνο δε σταματά ποτέ να “ εκχερσώνει” την Ψυχή από τα νοητά απόβλητα που δημιουργεί η φυσιολογικοποιημένη απνευμάτιστη ζωή, να καταυγάζει σαν αστραπή το νου των ανθρώπων, να φωτίζει τα αισθητήρια όργανα της Ψυχής, να καταφλέγει την ύλη της παράνοιας, να “ ξεπλένει ” σαν σε λουτρό τη συνείδηση, και να λαμβάνει ουκ ολίγες φορές τη μορφή ενός στιβαρού και παχύσκιου δέντρου, το οποίο καρποφορεί λαμπρό καρπό, χαρίζοντας έτσι τη δροσιστική του σκιά σ’ όλους εκείνους τους ανθρώπους που καταφεύγουν σ’ αυτό, αφού πρώτα έχουν επικίνδυνα καεί από τις βλαβερές ηλιαχτίδες του παραπλανητικού ήλιου του προστάγματος “ φάγωμεν, πίωμεν, αὔριον γὰρ ἀποθνῄσκομεν.
” Πρόκειται για εκείνον τον ήλιο που παράγει το χλωμό και πλανερό κίτρινο φως, κι όχι το παντάλευκο φως, του μόνου ικανού να θερμαίνει αληθινά τις ψυχές των ανθρώπων, στα χειμωνιάσματα των καιρών μας. -Κι ο σύγχρονος άνθρωπος Αθανάσιε, πώς πιστεύεις ότι θα μπορούσε να βοηθηθεί από την πίστη στην Αθανασία της Ψυχής ; -Θα σου πω αμέσως Θανάση μου. Στη δύσκολη περίοδο που διανύει η πατρίδα μας, όλοι προτείνουν διάφορες μεθόδους για το πώς θα ξεφύγουμε από την οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας. Σχεδόν, όμως, κανένας, δεν αναφέρεται στην κρίση που περνάν οι ανθρώπινες ψυχές από τα πάσης φύσεως ψυχικά αδιέξοδα, και που σαν τις Φαραωνικές πληγές, δεν παύουν να κατακρεουργούν τον σύγχρονο άνθρωπο, κάνοντας έτσι την Ψυχή του, να κυλά σαν κυλιόμενη πέτρα, “ ντου - γρού ” στον γκρεμό του ορυμαγδού. Συνεπώς, η πίστη στην Αθανασία της Ψυχής, με το παρακίνημά της για φιλοσοφημένη ζωή κι όχι ανοημάτιστης, καθώς και με την υπερεπείγουσα προτροπή της για άμεση διάκριση ανάμεσα στο φθαρτό και το άφθαρτο κι ανάμεσα στο χρονικό και το άχρονο, θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν “ έμπλα -στρο ” στην αιμορροούσα συνείδησή μας.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiRlyvghmhKpgUilhySL3hhHFAp3H5tKpislLp5wFKJB_zeEAmrM8y2bZhvCLcMocinm6l8-Nsttqwo_-_vzLQD7qCyk6Uoeoa0ogy0gocw4ohmzNWy3xaszK0ZNo__R8Xqx8Lk-8v65ZCq/s400/2350289530_9e731856e7.jpg)
Η γνήσια πίστη στην Αθανασία της Ψυχής Θανάση μου, είναι μία πνευματική μάχαιρα, που αποκόπτει όλες τις ορδές του κακού • κι αυτό το όπλο, μάς χρειάζεται σήμερα περισσότερο από ποτέ, μιας κι από τα χείλη όλων μας, βγαίνει η αναπνοή κουρασμένη, ασθμαίνουσα, και κεντημένη συνέχεια από τον ανατριχιαστικό ήχο του π ι κ ρ ο ύ σ α β α χ θ α ν ί . Και μιας και είμαστε κάτω από την Ακρόπολη, Θανάση τον Σωκράτη τον θυμάσαι καθόλου ; -Άκου λέει αν τον θυμάμαι. Μα τί ερώτηση είναι αυτή ; -O Σωκράτης, λοιπόν, Θανάση, λίγο πριν πεθάνει, μιλούσε στους ανθρώπους για την Αθανασία της Ψυχής. Κι αυτή ακριβώς η πίστη του, τού χάρισε το γαλήνιο και πράο ύφος στο πρόσωπό του κατά την ώρα του θανάτου του. Και δε θα ήταν υπερβολικό να πούμε, πως η Αθανασία που η διδασκαλία του Σωκράτη κομίζει, όταν βιώνεται κατά το δικό του παράδειγμα Θανάση, μπορεί να τοποθετήσει πνευματικά φτερά στους κουρασμένους - από το κουβάλημα των ασήκωτων καιρών - ώμους των σύγχρονων ανθρώπων , καθιστώντας αυτούς τους ανθρώπους από την πρώτη κι όλας στιγμή που θα πιστέψουν σ’ αυτήν, αναστημένους ανθρώπους. Για πρώτη φορά ο Θανάσης, έδειχνε τόσο συγκινημένος από τις απαντήσεις του φίλου του. Κι άλλες φορές, τού είχε μιλήσει γι’ αυτά τα θέματα, αλλά πρώτη φορά τα λόγια του κατάφεραν να τον αγγίξουν τόσο πολύ. Τόσο πολύ, που σε μια στιγμή, ο Θανάσης, λέει στον Αθανάσιο. -Με την κουβέντα, ξημέρωσε Αθανάσιε. -Ναι! Το πρόσεξα Θανάση μου. Ευτυχώς που σήμερα είναι Σάββατο, και δεν έχουμε δουλειά. Συγγνώμη αν σε κούρασα. -Μα τί είναι αυτά που λες τώρα Αθανάσιε. Τόσο πολύ μού άρεσαν αυτά που μου έλεγες όλη αυτή την ώρα, που σκέφτομαι από σήμερα κι όλας, να προσθέσω και΄ γω το κεφαλαίο ΆΛΦΑ που συνειδητά έχω βγάλει τόσα χρόνια απ’ το όνομά μου. Από σήμερα, θέλω να με λένε και’ μένα Α – θανάσιο. Το χειρότερο, όμως, Αθανάσιε, ξέρεις ποιο είναι ; Eίναι ότι δεν είναι έχω βγάλει αυτό το ΑΛΦΑ, μόνο απ’ τ’ όνομά μου. Το χειρότερο απ’ όλα, είναι ότι αυτό το ΑΛΦΑ, το έχω βγάλει συνειδητά τόσα χρόνια απ’ την Ψυχή μου, τα λόγια μου, τις σκέψεις μου, τη συνείδησή μου, τα αισθήματά μου, τις σχέσεις μου με τους συνανθρώπους μου. Με αποτέλεσμα, όλα τους να είναι θ α ν ά σ ι μ α. Όπως και τ’ όνομά μου. Δηλαδή κάλπικα, μάταια, ανούσια, προσποιητά, ψεύτικα. -Χαίρομαι Θανάση. Εεεεεε …εεε συγγνώμη! Αθανάσιε ήθελα να πω. -Δεν πειράζει Αθανάσιε. Η αρχή είναι πάντα δύσκολη για όλους. Μα αυτό που μου κάνει περισσότερη εντύπωση ξέρεις ποιο είναι Αθανάσιε ; Ρώτησε ο πρώην Θανάσης. -Ποιο Αθανάσιε ; -Ότι όλη αυτή η κουβέντα, ξεκίνησε από ένα τραγούδι του Γκάτσου και του Χατζιδάκη. Τότε ο Αθανάσιος, πάλι χαμογελώντας, και όντας πολύ ενθουσιασμένος για τη ριζική μεταστροφή των απόψεων του φίλου του, γυρνάει και λέει στον πρώην Θανάση. -Αθανάσιε, το τραγούδι της Αθανασίας είναι όντως ένα πολύ ωραίο τραγούδι. Ξέρω όμως κι ένα άλλο, που νομίζω πως θα σου αρέσει καλύτερα. -Ποιο είναι αυτό αδερφέ μου ; -Είναι αυτό που λέει : « Η σ ω τ η ρ ί α τ η ς Ψ υ χ ή ς, ε ί ν α ι π ο λ ύ μ ε γ ά λ ο π ρ ά γ μ α … »
Του Φιλολόγου Παναγιώτη Δ.Σκοπετέα .